Spoar 8

 

Spoar 8

De school werkt sinds een aantal weken met de nieuwe methode voor het vak Fries “Spoar 8”. Deze methode is geschikt voor het werken in combinatiegroepen. De leerkracht kiest voor een thema en zet dan de lessen klaar voor de leerlingen. Het thema wordt centraal gestart op het digibord met een teaser. Dit kan b.v. een kort filmpje zijn dat de leerlingen nieuwsgierig maakt naar het werken aan dit thema. Daarna kunnen de leerlingen op hun eigen ipad bezig met de verwerkingsopdrachten. Een thema is verdeeld in vier lessen, waarbij de vierde les een speciale afsluitende les is met een meer creatieve opdracht. Dat kan een eenvoudige ( tram) opdracht zijn of een moeilijker (trein) opdracht. Een tram opdracht kan b.v. zijn het maken van een elfje en de treinopdracht kan zijn dat de leerlingen zelf een complete modeshow gaan presenteren in het Fries. De opdrachten bij de eerste drie lessen zijn ook weer op twee niveaus. De leerkracht geeft daarbij aan welke opdrachten er door de leerlingen gemaakt kunnen worden. Daarbinnen hebben de leerlingen weer een eigen keuze vrijheid. Binnen “Spoar 8” kunnen de leerlingen actief werken aan het verbeteren van hun woordenschat middels het spel “meunstertún”. We gebruiken dit eerste jaar als een experimenteerjaar om er achter te komen hoe we zo goed mogelijk gebruik kunnen maken van het aanbod. De eerste ervaringen zijn zeker positief.